YRITYSSTRATEGIA <- Visioiva konseptointi
- Tulevaisuuden toimintaympäristöt ja tuotteet
- Kauaskantoinen, hyödyntäen esim. yritysfuturologiaa ja tulevaisuudentutkimusta
- Tarvittavaa teknologiaa ei välttämättä ole edes vielä saatavilla
TUTKIMUS <- Kehittävä konseptointi
- Vastaa oppimis- ja muutostarpeisiin
- Analysoi markkinoita
- Soveltaa ja kehittää olemassa olevaa teknologiaa
TUOTEKEHITYS <- Määrittelevä konseptointi
- Varsinaista suunnittelua edeltävä vaihe
- Kattava kuvaus tuotteesta
- Pohjautuu olemassa olevaan teknologiaan ja sen soveltamiseen
- Arvioi teknistä toteutettavuutta
- Tukee liiketoiminnan suunnittelua
TUOTESUUNNITTELU <- Ratkaiseva konseptointi
- Kohdentuu lähitulevaisuuteen
- Perustuu olemassa olevaan teknologiaan
- Sisältää markkinointisuunnitelman ja tekninen suunnitelman
- Edeltää tuotantoa
Lähteet
Keinonen, Turkka, Jääskö, Vesa. 2004. Tuotekonseptointi.
Luku 1: Mitä tuotekonseptointi on? Helsinki: Teknologiateollisuus ry. S. 10–47.
Kokkonen, Ville, Kuuva, Markku, Leppimäki, Sami, Lähteinen,
Ville, Meristö, Tarja, Piira, Sampsa, Sääskilahti, Mikko. 2005. Visioiva tuotekonseptointi.
Työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Luku 2: Konseptisuunnittelu.
Helsinki: Teknologiateollisuus ry. S. 15–30.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti